Second Generation Nissan Xterra Forums banner

Vervangende slip-jok

15K views 23 replies 9 participants last post by  IM1RU  
#1 ·
Dus achtergrond, ik heb een week geleden de kruiskoppeling op de achterste aandrijfas vervangen. Sindsdien heb ik een trilling rond 40-45 mph...niet verschrikkelijk, maar zeker merkbaar. Ik heb gecontroleerd of alle bouten vastzitten, wielen gebalanceerd/geroteerd (moest toch gebeuren, maar deed het alleen om te controleren of het niet de banden waren), en ik heb de aandrijfas 180 graden gedraaid volgens de FSM, zonder resultaat. Ik heb een paar gedachten, maar wilde het hier doorlopen om andere ideeën te krijgen.

A) Er is iets mis met de vervangende kruiskoppeling...vastlopen ergens, niet uitgelijnd tussen juk en aandrijfas, etc.
B) Bij het uit elkaar halen heeft het juk een klap gehad. Ik ben hier niet trots op. De klem kwam nergens door veel corrosie, dus ik moest mijn toevlucht nemen tot een hamer/pons. Zou het kunnen zijn dat er iets in het juk is verbogen?
C) Is de CV aan de achterkant van de aandrijfas slecht? Ik hoor geen slijpen/gebrul dat typisch is voor een slechte CV, maar ik sluit dat ook niet uit.

Mijn plan is om hem volgende week op een gegeven moment op de brug te zetten, de DS eraf te halen en alles opnieuw te controleren. Niets leek tijdens de herinstallatie niet in orde te zijn en alles boog goed. Ik heb gecontroleerd of de c-clips nog op hun plaats zitten, de aandrijfasgewichten nog vastzitten, etc. Het enige dat ik niet heb gecontroleerd, was de 'dead-spline'-uitlijning op de juk/TC-splines...ik heb de verfpen gebruikt en lijnen op elkaar afgestemd, maar zouden ze nog steeds een tand verkeerd kunnen staan? Zo ja, zou dat een trilling veroorzaken?

Ik ben ook aan het overwegen om het juk te vervangen terwijl ik er toch mee bezig ben, aangezien de vastgelopen kruiskoppeling met een hamer is bewerkt. Ik heb dit in een andere thread gevonden:

1330 SERIES - 2005-2007+ NISSAN FRONTIER XTERRA REAR DRIVESHAFT 34 SPLINE TRANSFER CASE SLIP YOKE - SKU#(s) 2-3-15891X, C3-3-979-1, C3-3-979-3 - Fort Wayne Clutch & Driveline

Het staat vermeld als een onderdeel voor 2005-2007+ Xterra, kan iemand bevestigen/verifiëren dat het op een 2012 past? Ik ben er vrij zeker van dat ze hetzelfde zijn, maar niet zeker.

Zijn er nog andere gedachten hierover?

#2 ·
Dat zou prima werken, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de spiebaan de trillingen veroorzaakt, tenzij je iets weet dat hierboven niet is vermeld.

Waarom heb je de kruiskoppeling in de eerste plaats vervangen? Hoeveel kilometer heeft je x?

Is je x verhoogd? Dit klinkt eerlijk gezegd meer als een probleem met de pignonhoek dan als een probleem met de spiebaan.

Nadat ik de nieuwe kruiskoppeling heb ingedrukt, sla ik altijd een paar keer met een hamer op de jukflenzen. Dit lijkt de kruiskoppeling en de naaldlagers op hun plaats te 'schudden'. Ik heb dit geleerd van mijn buurman die meer dan 30 jaar monteur was. Hoe gek het ook klinkt, het werkt echt, en je kunt direct voor en na de nieuwe kruiskoppeling een merkbaar verschil voelen. Ik weet niet of dit geen trillingen zou veroorzaken, maar ik neem aan dat het zou kunnen. Misschien het proberen waard.

#4 ·
Dat zou prima werken, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de spiebaan de trillingen veroorzaakt, tenzij je iets weet dat hierboven niet is vermeld.

Waarom heb je de kruiskoppeling in de eerste plaats vervangen? Hoeveel mijlen heeft je X?

Is je X verhoogd? Dit klinkt eerlijk gezegd meer als een probleem met de pignonhoek dan als een probleem met de spiebaan.

Nadat ik de nieuwe kruiskoppeling heb ingedrukt, sla ik de jukflenzen altijd een paar keer met een hamer. Dit lijkt de kruiskoppeling en de naaldlagers op hun plaats te "schudden". Ik heb dit geleerd van mijn buurman die meer dan 30 jaar monteur was. Hoe gek het ook klinkt, het werkt echt, en je kunt direct voor en na met de nieuwe kruiskoppeling een merkbaar verschil voelen. Ik weet niet of dit geen trillingen zou veroorzaken, maar ik veronderstel dat het zou kunnen. Misschien het proberen waard.
Heb ~75K op de X, draait momenteel op standaardhoogte. Begon te piepen/kloppen (het gewricht leek origineel te zijn, of erg oud) dus ik ging er mee door en verving het, ervan uitgaande dat het de goedkoopste en gemakkelijkste taak was. Ik neig meer naar iets mis met het gewricht/de installatie dan met de spiebaan, maar tot nu toe is alles wat ik heb opgesomd wat ik heb beperkt.

#5 ·
Man, waar was dat zo'n 6 maanden geleden toen ik alleen de spiebaan nodig had. In plaats daarvan moest ik een complete gebruikte aandrijfas kopen en deze uit elkaar halen voor de spiebaan. Dit is goed om te weten voor toekomstige referentie.
Oh, het was er, je hebt het gewoon niet gevonden.Voor mensen die op zoek zijn naar aangepaste aandrijfassen, verkoopt hetzelfde bedrijf er ook een voor een Titan die we kunnen gebruiken. Het gebruikt een 1350 kruiskoppeling. Iemand anders hier heeft dat vorig jaar gedaan, ik kan me echter niet herinneren wie.[/quote]

#7 · (Edited)
Ah man. Ik wil de X net een beetje optillen en dan een op maat gemaakte Tom Woods dubbele cardan aandrijfas op lengte laten maken. Ik denk dat hij nog steeds de 1330 kruiskoppelingen zal gebruiken IIRC. Dat of de 1310's. Kan het me niet herinneren.

EDIT:

Linky
En ze gebruiken 1310 kruiskoppelingen. Ik wil kijken of ze er een kunnen maken met smeerbare Spicer 1330's.

#10 ·
Het klinkt alsof er een naaldlager in de beker is gevallen tijdens de montage. Gebeurt vrij gemakkelijk als je niet super voorzichtig bent. Ik weet dat het een PITA is, maar ik zou het weer uit elkaar halen. Je kunt de kruiskoppeling misschien redden, maar als het naaldlager of de beker beschadigd is, heb je een andere kruiskoppeling nodig.

#11 ·
Klinkt alsof er een naaldlager in de beker is gevallen tijdens de montage. Gebeurt vrij gemakkelijk als je niet super voorzichtig bent. Ik weet dat het een PITA is, maar ik zou het weer uit elkaar halen. Je kunt de kruiskoppeling misschien redden, maar als het naaldlager of de beker beschadigd is, heb je een andere kruiskoppeling nodig.
Ik vraag me zeker af of dat is gebeurd. Ik ga een nieuwe koppeling ophalen voor het geval dat... Ik zal alles demonteren/controleren/weer in elkaar zetten. Ook dit gekocht:

https://www.amazon.com/gp/product/B00W704MJG/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1

Omdat ik eerst alleen een c-klem gebruikte... tenminste, daar kan ik een sleutel op zetten, en het was een goede deal. Bovendien helpt het als ik ook de voorste kruiskoppelingen vervang.

#14 · (Edited)
@jsexton Heeft iemand een vervangende spiebaan gevonden die de 1310's gebruikt? Ik wil er graag een hebben, zodat Tom Woods een nieuwe Double Cardan voor me kan maken en toch de oude DS als reserve kan houden.

bewerken..... Stom van me, als Tom Woods het ding gaat afsnijden, maakt het niet uit met welke U-verbinding het komt. Ik heb gewoon iemand nodig om te verifiëren dat de hierboven gelinkte spiebaan daadwerkelijk past.

#15 ·
@jsexton Heeft iemand een vervangende slip yoke gevonden die de 1310's gebruikt? Ik wil er graag een hebben zodat Tom Woods een nieuwe Double Cardan voor me kan maken en de oude DS als reserve kan houden.

edit..... Stom van me, als Tom Woods het ding gaat afsnijden, maakt het niet uit met welke U-verbinding het komt. Ik heb gewoon iemand nodig om te verifiëren dat de hierboven gelinkte slip yoke daadwerkelijk past.
Ik ken geen 1310-versie.
@jackpot554 gebruikte de 1350 Titan-versie van dezelfde plek. Ik weet zeker dat de 1330 Xterra-versie prima zal werken.

#18 ·
Ik heb een Titan slip yoke op de mijne gezet, de diff yoke vervangen, de aandrijfas aangepast en heb nu 2x 1350 U-gewrichten.
@jackpot554 Heb je daar een link voor? Of heb je er een gebruikt gevonden?

#22 ·
#23 ·
Voor toekomstige mensen:

Degene die ik bestelde:
https://www.dennysdriveshaft.com/p30...0_series_.html

Mijn referentie om het te vinden.
https://fortwayneclutch.com/product/...ku-2-3-15891x/

Opmerking: het originele schuifjuk heeft ook het Dana/Spicer-logo. Sommige sites zeggen ook dat het onderdeel niet meer leverbaar is, maar dat is wel zo, en dat is inderdaad een geldig Spicer-onderdeelnummer.

Ik kan bevestigen dat het past, werkt en prima draait.
Fixed the link, yours was giving 404. Part is DANA SPICER 2-3-15891X