Wstęp
Zastanawiałem się nad kilkoma pomysłami na to, co zrobić z pustą przestrzenią, gdzie wcześniej było moje koło zapasowe. Zdecydowałem się na dodatkowy zbiornik, który tam pasuje, ponieważ chciałem uzyskać większy zasięg z Xterry bez konieczności napełniania kanistrów. Standardowy zbiornik w Xterra ma 21 galonów (78 l). Ta konfiguracja pozwala mi przewozić dodatkowe 19 galonów (70 l). Nie do końca drugi pełny zbiornik, ale prawie!
Zgrubny zarys tego, jak nisko siedziało koło zapasowe z tyłu:
Widok na miejsce, gdzie wcześniej było koło zapasowe:
Widok naszych standardowych węży wlewu i odpowietrzania dla odniesienia:
Widok od wewnątrz miejsca na koło zapasowe, parownik po lewej, wąż wlewu na środku, odpowietrznik po prawej:
Odpowietrznik po lewej, wąż wlewu na środku, parownik po prawej:
Rozwiązane problemy
1. Wybór zbiornika paliwa.
2. Jak napełnić dodatkowy zbiornik.
3. Jak przelać paliwo z dodatkowego zbiornika do głównego zbiornika.
4. Co zrobić z systemem parowania.
5. Wykonanie metody montażu zbiornika.
1. Wybór zbiornika paliwa
Większość zbiorników z rynku wtórnego wymaga użycia elektrycznej pompy paliwa i czujnika, a Ty musisz je sam podłączyć. Nie wspominając o tym, że wiele zbiorników z rynku wtórnego jest bardzo kwadratowych i nie ma odpowiedniej konfiguracji, a także jest drogich. Pomyślałem, dlaczego nie kupić po prostu zbiornika w stylu OEM z pompą paliwa do niego przeznaczoną. Wybranym zbiornikiem dla tego projektu był 19-galonowy (70 l) zbiornik z Chevroleta Blazer z 2002 roku. Wymiary to 33" X 22" X 10 1/2". Przykład tutaj.
2. Napełnianie zbiorników
Zdecydowałem, że najprostszym sposobem jest napełnianie obu zbiorników jednocześnie za pomocą złączki rozdzielającej. Podczas tankowania na stacji paliw oba zbiorniki są napełniane jednocześnie. Chociaż miło byłoby odizolować oba zbiorniki, z finansowego punktu widzenia nie miało to dla mnie sensu. Dodatkowy zbiornik znajduje się nieco wyżej niż zbiornik OEM, więc zbiornik OEM zostanie napełniony jako pierwszy.
Schemat:
Surowa złączka rozdzielająca (lub "y"):
3. Przesyłanie paliwa
Paliwo z dodatkowego zbiornika zostanie przesłane do zbiornika OEM za pomocą pompy. Pompa OEM Blazera z dodatkowego zbiornika zostanie włączona za pomocą przełącznika, aby zainicjować transfer.
Oto konfiguracja w kabinie (zignoruj otwór po przebiciu):
Ten wskaźnik Autometer przyciemnia się, gdy włączone są reflektory i miga, gdy paliwa jest mniej niż 10%. To było jedyne miejsce, w którym można go było zamontować, które nie miało za sobą wzmocnień konstrukcyjnych (często metalowych) i nie chciałem panelu wskaźników na desce rozdzielczej. Będziesz musiał wyłączyć przełącznik, gdy wskaźnik będzie wskazywał 0% (lub wcześniej, jeśli chcesz). Obecnie pompa Blazera potrzebuje około 20-30 minut, aby całkowicie opróżnić dodatkowe paliwo do zbiornika OEM.
Jeśli spojrzysz powyżej na standardową szyjkę wlewu, a teraz na ten obraz, zauważysz, że dodano odpowietrznik 5/8" dla dodatkowego zbiornika:
Kołnierz jest zasadniczo lejkiem z innym lejkiem zgniecionym wokół niego, przy czym wewnętrzna część jest przeznaczona na paliwo, a zewnętrzna na odpowietrzane opary. Złączkę węża dla dodatkowego zbiornika trzeba było (ostrożnie) przyspawać do zewnętrznej części tego kołnierza, podobnie jak linię odpowietrzającą OEM. Szyjkę wlewu trzeba do tego wyciągnąć i jest to prawdopodobnie najtrudniejsza część, ponieważ metal jest cienki i trudniejszy do spawania. Bądź tego świadomy.
Schemat kołnierza:
Oto zdjęcie złączki "y", która dzieli szyjkę wlewu na każdy zbiornik:
Przewód pompy paliwa z dodatkowego zbiornika jest podłączony do strony zbiornika OEM rozdzielacza. Jeśli zbiornik OEM jest pełny, a pompa dodatkowego zbiornika jest włączona, paliwo po prostu spłynie z powrotem do dodatkowego zbiornika. Przewód 5/8" idzie bezpośrednio do złącza odpowietrzającego dodatkowego zbiornika. Ponieważ dodatkowy zbiornik wykorzystuje wlew 2", wykonano stopień od 1" do 2".
Inny kąt pokazujący przewód pompy paliwa do strony zbiornika OEM rozdzielacza:
4. Linia parowania
Dzięki tej konfiguracji system parowania pozostaje nienaruszony. System parowania Xterra wykorzystuje mechaniczny zawór stop, który działa tylko wtedy, gdy zbiornik OEM jest w zakresie od 1/4 do 3/4 pełny. Testy na głównym zbiorniku wykazały, że żadne paliwo nie przechodzi przez ten zawór stop, gdy zbiornik OEM był napełniony do pełna. Dobra wiadomość jest więc taka, że nie ma potrzeby nic robić, w tym podłączać żadnego parowania do dodatkowego zbiornika.
5. Montaż zbiornika
Montaż zbiornika został osiągnięty za pomocą klatki montażowej i jest całkowicie przykręcony, z wyjątkiem dwóch wspawanych płyt montażowych. Poprzeczka do podnoszenia koła zapasowego została usunięta. Płyty montażowe zostały przyspawane do wewnętrznej szyny poprzecznej, aby klatka mogła zostać przykręcona. Dodatkowo klatka przykręca się do tego samego miejsca, co tylny zderzak, ponownie używając dwóch najbardziej wewnętrznych śrub, jak sądzę.
Oto zdjęcie klatki w początkowej fazie wraz z aluminiową osłoną i osłoną termiczną:
Oto, jak faktyczny zbiornik jest przykręcony:
Osłonę można wyjąć oddzielnie od klatki i znajduje się około 0,5-1" od zbiornika (zbiornik nie ma idealnego kształtu). Obraz:
Zbiornik z zainstalowaną osłoną:
Numery części i ceny (w CAD):
Zbiornik paliwa: GM18D, 201,27 $
Moduł paliwa: SP414M, 396,48 $
Zestaw pasków do zbiornika: ST122, 81,21 $
Cyfrowy wskaźnik paliwa Autometer: 6310, 129,46 $
17 godzin pracy i różne (okablowanie, nakrętki/śruby, farba, pręty spawalnicze itp.) 2992 CAD.
Suma: ~3800 CAD = ~2858 USD
Jeśli ktoś chciałby to powtórzyć, jestem pewien, że zmieściłoby się to poniżej 2 tys. USD, ponieważ byłoby mniej marży na częściach, a wiele testów i ustaleń jest zasadniczo zakończonych.
Zastanawiałem się nad kilkoma pomysłami na to, co zrobić z pustą przestrzenią, gdzie wcześniej było moje koło zapasowe. Zdecydowałem się na dodatkowy zbiornik, który tam pasuje, ponieważ chciałem uzyskać większy zasięg z Xterry bez konieczności napełniania kanistrów. Standardowy zbiornik w Xterra ma 21 galonów (78 l). Ta konfiguracja pozwala mi przewozić dodatkowe 19 galonów (70 l). Nie do końca drugi pełny zbiornik, ale prawie!
Zgrubny zarys tego, jak nisko siedziało koło zapasowe z tyłu:

Widok na miejsce, gdzie wcześniej było koło zapasowe:

Widok naszych standardowych węży wlewu i odpowietrzania dla odniesienia:


Widok od wewnątrz miejsca na koło zapasowe, parownik po lewej, wąż wlewu na środku, odpowietrznik po prawej:

Odpowietrznik po lewej, wąż wlewu na środku, parownik po prawej:

Rozwiązane problemy
1. Wybór zbiornika paliwa.
2. Jak napełnić dodatkowy zbiornik.
3. Jak przelać paliwo z dodatkowego zbiornika do głównego zbiornika.
4. Co zrobić z systemem parowania.
5. Wykonanie metody montażu zbiornika.
1. Wybór zbiornika paliwa
Większość zbiorników z rynku wtórnego wymaga użycia elektrycznej pompy paliwa i czujnika, a Ty musisz je sam podłączyć. Nie wspominając o tym, że wiele zbiorników z rynku wtórnego jest bardzo kwadratowych i nie ma odpowiedniej konfiguracji, a także jest drogich. Pomyślałem, dlaczego nie kupić po prostu zbiornika w stylu OEM z pompą paliwa do niego przeznaczoną. Wybranym zbiornikiem dla tego projektu był 19-galonowy (70 l) zbiornik z Chevroleta Blazer z 2002 roku. Wymiary to 33" X 22" X 10 1/2". Przykład tutaj.
2. Napełnianie zbiorników
Zdecydowałem, że najprostszym sposobem jest napełnianie obu zbiorników jednocześnie za pomocą złączki rozdzielającej. Podczas tankowania na stacji paliw oba zbiorniki są napełniane jednocześnie. Chociaż miło byłoby odizolować oba zbiorniki, z finansowego punktu widzenia nie miało to dla mnie sensu. Dodatkowy zbiornik znajduje się nieco wyżej niż zbiornik OEM, więc zbiornik OEM zostanie napełniony jako pierwszy.
Schemat:

Surowa złączka rozdzielająca (lub "y"):

3. Przesyłanie paliwa
Paliwo z dodatkowego zbiornika zostanie przesłane do zbiornika OEM za pomocą pompy. Pompa OEM Blazera z dodatkowego zbiornika zostanie włączona za pomocą przełącznika, aby zainicjować transfer.
Oto konfiguracja w kabinie (zignoruj otwór po przebiciu):

Ten wskaźnik Autometer przyciemnia się, gdy włączone są reflektory i miga, gdy paliwa jest mniej niż 10%. To było jedyne miejsce, w którym można go było zamontować, które nie miało za sobą wzmocnień konstrukcyjnych (często metalowych) i nie chciałem panelu wskaźników na desce rozdzielczej. Będziesz musiał wyłączyć przełącznik, gdy wskaźnik będzie wskazywał 0% (lub wcześniej, jeśli chcesz). Obecnie pompa Blazera potrzebuje około 20-30 minut, aby całkowicie opróżnić dodatkowe paliwo do zbiornika OEM.
Jeśli spojrzysz powyżej na standardową szyjkę wlewu, a teraz na ten obraz, zauważysz, że dodano odpowietrznik 5/8" dla dodatkowego zbiornika:

Kołnierz jest zasadniczo lejkiem z innym lejkiem zgniecionym wokół niego, przy czym wewnętrzna część jest przeznaczona na paliwo, a zewnętrzna na odpowietrzane opary. Złączkę węża dla dodatkowego zbiornika trzeba było (ostrożnie) przyspawać do zewnętrznej części tego kołnierza, podobnie jak linię odpowietrzającą OEM. Szyjkę wlewu trzeba do tego wyciągnąć i jest to prawdopodobnie najtrudniejsza część, ponieważ metal jest cienki i trudniejszy do spawania. Bądź tego świadomy.
Schemat kołnierza:

Oto zdjęcie złączki "y", która dzieli szyjkę wlewu na każdy zbiornik:

Przewód pompy paliwa z dodatkowego zbiornika jest podłączony do strony zbiornika OEM rozdzielacza. Jeśli zbiornik OEM jest pełny, a pompa dodatkowego zbiornika jest włączona, paliwo po prostu spłynie z powrotem do dodatkowego zbiornika. Przewód 5/8" idzie bezpośrednio do złącza odpowietrzającego dodatkowego zbiornika. Ponieważ dodatkowy zbiornik wykorzystuje wlew 2", wykonano stopień od 1" do 2".
Inny kąt pokazujący przewód pompy paliwa do strony zbiornika OEM rozdzielacza:

4. Linia parowania
Dzięki tej konfiguracji system parowania pozostaje nienaruszony. System parowania Xterra wykorzystuje mechaniczny zawór stop, który działa tylko wtedy, gdy zbiornik OEM jest w zakresie od 1/4 do 3/4 pełny. Testy na głównym zbiorniku wykazały, że żadne paliwo nie przechodzi przez ten zawór stop, gdy zbiornik OEM był napełniony do pełna. Dobra wiadomość jest więc taka, że nie ma potrzeby nic robić, w tym podłączać żadnego parowania do dodatkowego zbiornika.
5. Montaż zbiornika
Montaż zbiornika został osiągnięty za pomocą klatki montażowej i jest całkowicie przykręcony, z wyjątkiem dwóch wspawanych płyt montażowych. Poprzeczka do podnoszenia koła zapasowego została usunięta. Płyty montażowe zostały przyspawane do wewnętrznej szyny poprzecznej, aby klatka mogła zostać przykręcona. Dodatkowo klatka przykręca się do tego samego miejsca, co tylny zderzak, ponownie używając dwóch najbardziej wewnętrznych śrub, jak sądzę.

Oto zdjęcie klatki w początkowej fazie wraz z aluminiową osłoną i osłoną termiczną:

Oto, jak faktyczny zbiornik jest przykręcony:


Osłonę można wyjąć oddzielnie od klatki i znajduje się około 0,5-1" od zbiornika (zbiornik nie ma idealnego kształtu). Obraz:

Zbiornik z zainstalowaną osłoną:




Numery części i ceny (w CAD):
Zbiornik paliwa: GM18D, 201,27 $
Moduł paliwa: SP414M, 396,48 $
Zestaw pasków do zbiornika: ST122, 81,21 $
Cyfrowy wskaźnik paliwa Autometer: 6310, 129,46 $
17 godzin pracy i różne (okablowanie, nakrętki/śruby, farba, pręty spawalnicze itp.) 2992 CAD.
Suma: ~3800 CAD = ~2858 USD
Jeśli ktoś chciałby to powtórzyć, jestem pewien, że zmieściłoby się to poniżej 2 tys. USD, ponieważ byłoby mniej marży na częściach, a wiele testów i ustaleń jest zasadniczo zakończonych.